Innowacyjne oświetlenie zwiększa bezpieczeństwo jazdy po zmroku

Slim, elegant and as bright as day: The headlights of the Opel Insignia Country Tourer with a total of 32 LED elements (16 on each side) adapt the light-beam precisely and without glare to each traffic situation.

W ostatnim tygodniu października cofamy zegarki o godzinę i na poważnie zaczynamy przygotowania do zimy. Dla kierowców oznacza to, że jazda po zmierzchu i przy słabszej widoczności przez najbliższe miesiące będzie normą. Dla właścicieli samochodów marki Opel nie jest to aż tak przykra wiadomość, ponieważ Opel znany jest z demokratyzacji innowacyjnych i inteligentnych technologii oświetlenia. W wielu modelach oferuje najnowocześniejsze reflektory LED, które automatycznie dostosowują wiązkę świetlną do sytuacji i otoczenia. Doskonałym przykładem takiego rozwiązania jest druga generacja wyznaczających trendy matrycowych reflektorów IntelliLux LED®, dostępnych również w nowym Oplu Insignii Country Tourer. Flagowy Opel w uterenowionej wersji jest eleganckim i uniwersalnym kombi, które noc zamienia w dzień. Dzięki znacznej poprawie widoczności istotnie wzrosło bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów oraz innych użytkowników drogi.

„Zależy nam, aby nasi klienci mieli dobrą ogólną widoczność także w tych miesiącach, w których dni są wyjątkowo krótkie. Dlatego oferujemy najlepsze w swojej klasie innowacyjne technologie oświetlenia nie tylko we flagowej Insignii, ale także w wielu innych modelach naszej marki. Dzięki temu jazda nocą może znów być przyjemna, a przede wszystkim bezpieczna” — powiedział Peter Küspert, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu w firmie Opel.

Blask w pełnym tego słowa znaczeniu: nowa generacja matrycowych reflektorów IntelliLux LED®

Przełomowe matrycowe reflektory IntelliLux LED® zostały wprowadzone w najnowszej generacji Opla Astry. W reflektorach bestsellerowego modelu klasy kompaktowej zastosowano 16 segmentów diodowych (po 8 z każdej strony), które automatycznie i nieustannie dostosowują zasięg i rozkład wiązki świetlnej do sytuacji na drodze. W razie potrzeby część wiązki wokół pojazdu poprzedzającego lub nadjeżdżającego z przeciwka jest po prostu wygaszana. W ten sposób wyeliminowano oślepianie innych użytkowników drogi, zapewniając jednocześnie najlepszą widoczność. Eksperci szybko zgodzili się, że: „Technologia matrycowych reflektorów Opla stanowi przełom w systemach oświetlenia samochodowego”. Po wszechstronnych testach przeprowadzonych przez jurorów system okazał się tak skuteczny, że w 2015 roku niezależni europejscy dziennikarze motoryzacyjni oceniający pojazdy w plebiscycie AUTOBEST uznali go wręcz za „magiczny”.

Zasada działania systemu jest wyjątkowo prosta: gdy tylko pojazd opuści miasto, reflektory IntelliLux LED® w Astrze lub Insignii automatycznie włączają się i nieustannie dostosowują długość i kształt wiązki świetlnej do sytuacji w ruchu drogowym, takiej jak jazda w obszarze zabudowanym i poza nim, autostrada czy pokonywanie zakrętu lub łuku drogi. Supernowoczesny system oświetlenia dosłownie zamienia noc w dzień — ale tylko dla kierowców i pasażerów, bo nie oślepia innych użytkowników drogi.

Reflektory w nowym Oplu Insignii Country Tourer (a także w Grand Sport i Sports Tourer) charakteryzują się istotnie większą skutecznością dzięki podwojeniu (do 32) liczby segmentów LED. Efekt jest imponujący: nowe reflektory są bardziej eleganckie dzięki mniejszym odstępom między poszczególnymi segmentami diodowymi, a większa liczba tych segmentów pozwala na bardziej płynne i precyzyjne sterowanie snopem światła. W rezultacie adaptacyjne matrycowe reflektory IntelliLux LED® generują więcej jaśniejszego światła.

Aby zwiększyć widoczność podczas pokonywania zakrętów przy włączonych światłach drogowych, inżynierowie Opla zaopatrzyli matrycowe reflektory LED IntelliLux® Insignii drugiej generacji w dodatkową funkcję. Intensywność światła generowanego przez wewnętrzne segmenty matrycy rośnie w zależności od kąta skręcania pojazdu, co przekłada się na lepsze doświetlenie zakrętu. Kolejną cechą jest oświetlenie punktowe zintegrowane z reflektorami IntelliLux LED®, dzięki któremu światła drogowe uzyskują zasięg aż do 400 metrów. Kierowca może zatem dostrzec zwierzęta przebiegające drogę z większej odległości niż poprzednio — to szczególnie ważne jesienią, w czasie jazdy poza miastem wczesnym rankiem lub wieczorem.

Innowacyjne w pełni diodowe reflektory w wielu modelach: Opel upowszechnia technologie oświetlenia

Opel oferuje wzorcową technologię oświetlenia nie tylko we flagowej Insignii i bestsellerowej Astrze, ale także w innych segmentach rynku. Na przykład nowy Grandland X jest wyposażony w reflektory LED z systemem AFL. Technologia LED pozwala na zmianę kształtu wiązki światła przy jednoczesnej poprawie funkcjonalności w porównaniu z poprzednio stosowanymi technologiami oświetlenia. Ponadto system automatycznej regulacji świateł drogowych wykorzystujący obraz z kamery zapobiega oślepianiu innych użytkowników dróg, uwalniając przy tym kierowcę od konieczności ręcznego przełączania świateł mijania na drogowe i odwrotnie. W sumie reflektory LED AFL w Oplu Grandlandzie X oferują siedem trybów pracy: pozamiejski, autostradowy, miejski, doświetlanie zakrętów, światła na złą pogodę, dynamiczne doświetlanie łuku drogi i asystent świateł drogowych.

To samo dotyczy bestsellerowego SUV‑a Mokki X i kompaktowego minivana Zafiry. W obydwu modelach Opla zastosowano także nowoczesną technologię w pełni diodowego oświetlenia, która oferuje różne funkcje, od świateł do jazdy miejskiej i pozamiejskiej po tryb turystyczny przydatny w krajach z ruchem lewostronnym. W modelu Crossland X, odważnie zaprojektowanym crossoverze obecnym na rynku od kilku miesięcy, Opel wprowadził w pełni diodowe przednie reflektory z takimi funkcjami, jak doświetlanie zakrętów, asystent świateł drogowych i automatyczne poziomowanie wiązki świetlnej. Rozwiązania te gwarantują optymalne oświetlenie drogi przed pojazdem i zapewniają możliwie najlepszą widoczność — na poziomie wyznaczającym trendy w tej klasie pojazdów.

Od ukrytych reflektorów do AFL+: Opel jest pionierem w technologii oświetlenia

Matrycowe reflektory IntelliLux LED® oraz w pełni diodowe reflektory adaptacyjne to przełomowe technologie, które firma Opel udostępniła szerokiej rzeszy klientów. Jest to potwierdzenie konsekwentnego podejścia, które Opel realizuje od dziesięcioleci. Marka od dawna cieszy się uznaniem za pionierską rolę w opracowywaniu nowoczesnych rozwiązań stosowanych w reflektorach i oświetleniu pojazdu.

Już w 1968 roku Opel GT imponował nie tylko nowatorską sylwetką nawiązującą do kształtu butelki coca-coli — kultowy pod względem stylistycznym model był również pierwszym niemieckim samochodem wyposażonym w chowane reflektory. W 1989 roku na rynku pojawił się Opel Calibra — jeden z pierwszych seryjnie produkowanych samochodów z reflektorami eliptycznymi. Reflektory o wysokości zaledwie 7 cm nadawały sportowemu coupé niepowtarzalny wygląd i poprawiały jego własności aerodynamiczne.

W 2003 roku, wraz z wprowadzeniem innowacyjnego systemu AFL, Opel jako pierwszy producent zaoferował dynamiczne oraz 90‑stopniowe doświetlanie zakrętów w modelu klasy średniej. W 2004 roku Opel Astra był pierwszym samochodem kompaktowym z funkcją doświetlania zakrętów, a w 2006 roku marka zdemokratyzowała kolejną technologię bezpieczeństwa, wprowadzając bi-halogenowe doświetlanie zakrętów i łuków drogi w segmencie minivanów (Meriva) i małych samochodów (Corsa).

W 2008 roku przyszedł czas na kolejną generację systemu oświetlenia. Reflektory AFL+ zadebiutowały wraz z modelem Insignia, wyznaczając nowy standard dla branży motoryzacyjnej. Zmienny rozkład wiązki świetlnej emitowanej przez reflektory ksenonowe dostosowywał się do profilu drogi, prędkości oraz warunków jazdy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *