TEST Opel Astra Sports Tourer – doskonały do pracy i dla rodziny

Opel kontynuuje historię sukcesów w klasie kompaktowej, prezentując aż dwa nowe modele: kilka miesięcy po udanym wprowadzeniu na rynek pięciodrzwiowej wersji Astry nowej generacji, za kulisami z niecierpliwością oczekuje już nowa wersja Sports Tourer, która na wiosnę będzie dostępna u dealerów. Firma Opel otrzymała już ponad 100 000 zamówień na wersję pięciodrzwiową oraz Sports Tourer. Najmłodszy przedstawiciel klasy kompaktowej z nadwoziem kombi kontynuuje tradycję, której firma Opel pozostaje wierna od chwili wprowadzenia w 1963 roku pierwszego modelu Kadett A Caravan. Do tej pory 5,4 miliona spośród 24 milionów sprzedanych modeli Kadett i Astra to wersje kombi. Nowa Astra Sports Tourer jest 10. generacją kompaktowego Opla z nadwoziem kombi. Samochód jest wyposażony w te same, wyznaczające trendy rozwiązania, co wersja pięciodrzwiowa. Astra Sports Tourer jest oparta na zupełnie nowej, lekkiej architekturze pojazdu i waży nawet do 190 kilogramów mniej od poprzedniej wersji. Astra Sports Tourer będzie również napędzana silnikami najnowszej generacji, dzięki którym samochód jest bardziej dynamiczny, elastyczny i dostarcza więcej przyjemności z jazdy. Jednocześnie ograniczono zużycie paliwa, co stanowi przekonujący argument dla firm oraz kierowców przemierzających duże odległości, którzy często poszukują zarówno praktycznych, jak i reprezentacyjnych samochodów kombi.

Astra Sports Tourer, podobnie jak pięciodrzwiowa odmiana modelu, będzie dostępna z systemem Opel OnStar i nowymi systemami multimedialnymi IntelliLink, zapewniającymi ultranowoczesną i kompleksową łączność. Dotyczy to również licznych systemów podnoszących bezpieczeństwo i wspomagających kierowcę, w tym rozwiązań znanych dotychczas tylko z wyższych segmentów. Nie mniej ważna jest elegancka, smukła i sportowa sylwetka Astry Sports Tourer, która z pewnością będzie zwracać uwagę na drodze. Właściwości aerodynamiczne i wnętrze świadczą o przemyślanej konstrukcji i całościowej koncepcji pojazdu. Przy współczynniku oporu powietrza wynoszącym 0,28 Astra Sports Tourer jest tak samo oszczędna, jak wersja pięciodrzwiowa. Ponadto, najnowsza Astra kombi ma dokładnie takie same wymiary, jak poprzedni model, a jednak oferuje znacznie więcej miejsca wewnątrz. Osoby podróżujące z tyłu mają do dyspozycji więcej przestrzeni nad głową i na nogi, zaś pojemność bagażnika zwiększyła się o 80 litrów, co w sumie daje 1630 litrów. Ogólnie rzecz biorąc, nowa Astra Sports Tourer pod każdym względem oferuje większy komfort, w tym miejsce na trzy foteliki dla dzieci z tyłu. Dzięki temu Astra Sports Tourer idealnie nadaje się do codziennego użytku jako wygodny samochód firmowy lub wielofunkcyjny samochód rodzinny.

„Nowa Astra Sports Tourer i nowa Astra hatchback to dwie strony tej samej monety. Obie wersje stanowią jakościowy skok marki Opel w klasie kompaktowej. Oprócz ultranowoczesnych opcji łączności z Internetem i ewolucyjnej stylistyki, atutem kombi jest jeszcze większy nacisk na efektywność” — powiedział dyrektor generalny Grupy Opel, dr Karl-Thomas Neumann. „Astra Sports Tourer to doskonałe połączenie funkcjonalności i dynamiki: samochód jest bardziej przestronny i lżejszy, a pomysłowe wyposażenie, takie jak elektrycznie otwierana i zamykana klapa bagażnika sterowana stopą, wyznaczają trendy pod tym względem. Takie właśnie powinny być współczesne kompaktowe samochody kombi”.

Efektywna konstrukcja: sportowa sylwetka, przestronne wnętrze

Nowa Astra Sports Tourer imponuje sportowym wyglądem. Podobnie jak wersja pięciodrzwiowa, oferuje nowy poziom charakterystycznego dla marki Opel „rzeźbiarskiego artyzmu połączonego z niemiecką precyzją”: jest bardziej wydajna, lżejsza i bardziej dynamiczna. Osłona chłodnicy z nowo zaprojektowaną podwójną chromowaną listwą ze znakiem błyskawicy oraz reflektory zlewają się w graficzną całość. W odmianie Sports Tourer powtórzono dynamiczne linie pięciodrzwiowego hatchbacka. Delikatnie zakrzywiona i opadająca linia dachu optycznie wydłuża sylwetkę kombi — efekt ten został dodatkowo podkreślony przedzielonym słupkiem C. Tył nadwozia utrzymany w stylu sportowej elegancji jest jednocześnie bardzo funkcjonalny. Sylwetka Astry Sports Tourer prezentuje się solidnie i stabilnie — wrażenie to podkreślono mocno wysklepionymi tylnymi nadkolami i dzielonymi kloszami tylnych świateł.

Najnowsza generacji Astra kombi ma takie same wymiary zewnętrzne jak odchodzący model — długość 4702 mm, szerokość 1871 mm (po złożeniu bocznych lusterek) i wysokość 1510 mm — a jednak oferuje więcej miejsca w przedziale pasażerskim i w bagażniku. Przestrzeń nad głową kierowcy powiększyła się o 26 milimetrów, a osoby podróżujące z tyłu mają o 28 milimetrów więcej miejsca na nogi — daje to poczucie większej przestrzeni i zwiększa komfort podróżowania. Ponadto, nowa Astra Sports Tourer może pomieścić z tyłu do trzech fotelików dla dzieci — w zależności od wymiarów. Obydwa skrajne siedzenia są wyposażone w zaczepy ISOFIX. Dodatkowo, dzięki efektywnym rozwiązaniom konstrukcyjnym, do nowej Astry Sports Tourer można zapakować bagaż o objętości 1630 litrów.

Pomysłowa i funkcjonalna aranżacja: udoskonalenia w przestrzeni bagażowej ułatwiające codzienną eksploatację

W nowej Astrze Sports Tourer Opel oferuje wyjątkowo praktyczną nowość, która ułatwia codzienne użytkowanie samochodu: po raz pierwszy w tym modelu zastosowano klapę bagażnika, którą można otworzyć bezdotykowo i bez pilota centralnego zamka. W egzemplarzach wyposażonych w system otwierania bezkluczykowego wystarczy wykonać odpowiedni ruch stopą pod tylnym zderzakiem, żeby klapa bagażnika sama się otworzyła. Powtórzenie tego ruchu spowoduje zamknięcie klapy. Pomysłowy system wykrywa ewentualne przeszkody i w razie potrzeby zatrzymuje mechanizm. Tylną klapę można również otworzyć w sposób tradycyjny, czyli przełącznikiem w kabinie po stronie kierowcy, przyciskiem w bagażniku lub pilotem zdalnego sterowania.

W celu zwiększenia funkcjonalności bagażnika nowa Astra Sports Tourer została wyposażona w funkcję składania tylnej kanapy w proporcji 40/20/40, co umożliwia elastyczne powiększanie przestrzeni bagażowej. Ponadto w bezpiecznym zamocowaniu przewożonego bagażu oraz utrzymaniu porządku w bagażniku pomagają opcjonalne akcesoria FlexOrganizer, takie jak boczne relingi, przegrody z siatki i różne elementy mocujące.

Lekka konstrukcja + silniki nowej generacji = wielka przyjemność z oszczędnej jazdy

Wszystkie podzespoły Astry Sports Tourer zaprojektowano pod kątem funkcjonalności i wydajności. Świadczy o tym nie tylko efektywne zagospodarowanie przestrzeni, lecz przede wszystkim obniżona masa pojazdu. Kompaktowa konstrukcja oraz lekki szkielet nadwozia pomogły odchudzić Astrę kombi nawet o 190 kilogramów. Na ten imponujący rezultat wpłynęło między innymi zastosowanie wysoko- i ultrawysokowytrzymałej stali, zmodyfikowanej konstrukcji przedniej i tylnej osi oraz nowej technologii produkcji. Astra Sports Tourer w wersji podstawowej waży 1188 kilogramów (z kierowcą), a więc jest lżejsza od poprzedniczki. Przekłada się to oczywiście na lepszą zwrotność, wyższy komfort jazdy oraz niższe zużycie paliwa i niższe koszty eksploatacji.

Nie bez znaczenia jest również dobór jednostek napędowych rozwijających moc od 70 kW/95 KM do 147 kW/200 KM (zużycie paliwa i emisja CO2 w cyklu mieszanym: 3,5–6,2 l/100 km; 92–142 g/km). Pod maską Astry Sports Tourer będą montowane tylko silniki najnowszej generacji. Silniki wysokoprężne i benzynowe o pojemności od 1 do 1,6 litra charakteryzują się najwyższą sprawnością i znakomitą kulturą pracy.

W ofercie dostępny jest nowy, flagowy silnik Diesla 1.6 z dwustopniowym turbodoładowaniem. Ten niezwykle kompaktowy silnik 1.6 BiTurbo CDTI o mocy 118 kW/160 KM osiąga maksymalny moment obrotowy 350 Nm już od 1500 obr./min. Największym atutem tej jednostki z układem common rail jest sekwencyjne dwustopniowe turbodoładowanie. W niskim zakresie obrotów za wzorową elastyczność odpowiada niewielka turbosprężarka z turbiną o zmiennej geometrii łopatek, eliminująca efekt opóźnionej reakcji na wciśnięcie pedału przyspieszenia. Astra Sports Tourer z silnikiem 1.6 BiTurbo pod maską przyspiesza od 80 do 120 km/h w zaledwie 8,1 sekundy. Jednostka ta jest nie tylko mocna, lecz również oszczędna — w samochodzie z sześciobiegową przekładnią manualną, systemem Start/Stop i oponami o obniżonym oporze toczenia zużycie oleju napędowego wynosi tylko 4,1 l/100 km (emisja CO2: 109 g/km). Wraz z nowym zespołem napędowym oferta silników wysokoprężnych w rodzinie Astry liczy obecnie cztery jednostki, które przy jednakowej pojemności 1.6 różnią się mocą wynoszącą 70 kW/95 KM, 81 kW/110 KM, 100 kW/136 KM lub 118 kW/160 KM.

Astra Sports Tourer jest dostępna także z pięcioma różnymi silnikami benzynowymi, w tym z wykonanym w całości z aluminium silnikiem 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo oraz czterocylindrowym silnikiem 1.4 z turbodoładowaniem. Nowy silnik 1.6 ECOTEC Direct Injection Turbo, który zadebiutuje na targach IAA, będzie flagową jednostką Astry Sports Tourer. Turbodoładowana jednostka o mocy 147 kW/200 KM z bezpośrednim wtryskiem pozwala wygenerować imponujące 300 Nm momentu obrotowego (z funkcją overboost; zużycie paliwa i emisja CO2 w cyklu mieszanym: 6,0 l/100 km, 139 g/km w wersji z oponami o obniżonym poprze toczenia).

Oszczędna eksploatacja: jakość klasy premium, niski całkowity koszt posiadania

Wyjątkowa efektywność nowej Astry nie jest jednak wyłącznie zasługą innowacyjnych zespołów napędowych. Dzięki ultranowoczesnej technologii produkcji i wysokogatunkowym materiałom samochód charakteryzuje się doskonałą jakością. To cecha, która również korzystnie wpływa na całkowity koszt posiadania jako aspekt, w którym nowa Astra także wyznacza standard w swojej klasie. Przewidywana wartość końcowa pięcioletniej Astry Sports Tourer 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo CDTI Business z przebiegiem 100 000 kilometrów jest wyższa o około 7 procent (dane dla rynku niemieckiego).

Astra Sports Tourer 1.6 CDTI Business z silnikiem o mocy 81 kW/110 KM oferuje jeszcze lepszy wynik przy przewidywanej wartości odsprzedaży wynoszącej 48,8 procent po 3 latach i przebiegu 90 000 kilometrów. To prawie o 12 procent więcej w porównaniu do poprzedniej wersji procent (dane dla rynku niemieckiego). Tym samym nowa Astra wspięła się na szczyt rankingu całkowitego kosztu posiadania — żaden konkurencyjny model nie jest równie przyjazny, jeżeli chodzi o koszty i ekonomikę eksploatacji. Atrakcyjne warunki sprzedaży wersji Business oraz długie okresy między przeglądami, wynoszące 30 000 km, odgrywają równie ważną rolę, co niskie zużycie paliwa.

Innowacyjne technologie: nowy poziom bezpieczeństwa, komfortu i łączności

Nowa Astra Sports Tourer imponuje nie tylko ultranowoczesnymi i wyznaczającymi trendy silnikami, lecz także poziomem bezpieczeństwa, systemami multimedialnymi i komfortem. Inteligentne matrycowe reflektory IntelliLux LED® w nowej Astrze to jeszcze jedna absolutna nowość w klasie kompaktowej. Reflektory tego typu umożliwiają stałą jazdę na światłach drogowych poza terenem zabudowanym bez oślepiania innych kierowców, a system automatycznie wyłącza poszczególne moduły diodowe tak, aby wiązka światła omijała pojazdy nadjeżdżające z przeciwka. Strefa wokół wykrytego źródła światła przestaje być oświetlana, natomiast reszta drogi jest oświetlona z niezmienioną intensywnością. Przełomowy system zwiększa aktywne bezpieczeństwo wszystkich użytkowników drogi oraz poprawia komfort nocnej jazdy Astrą Sports Tourer. Dalsze wsparcie kierowcy oferują systemy współpracujące z przednią kamerą Opel Eye najnowszej generacji. Są to między innymi bardziej kompleksowy i precyzyjny system rozpoznawania znaków drogowych oraz asystent pasa ruchu, który aktywnie koryguje kierunek jazdy w przypadku wykrycia zagrożenia. Alarm przedkolizyjny z systemem hamowania przedkolizyjnego może doprowadzić nawet do całkowitego zatrzymania pojazdu, jeżeli jego prędkość początkowa nie przekracza 40 km/h.

Dzięki zwiększonemu zasięgowi czujników radaru system może rozpoznać pojazdy znajdujące się w odległości do 150 metrów i tak dostosować prędkość jazdy, aby zachowana została wybrana bezpieczna odległość. Astra Sports Tourer z automatyczną przekładnią i nowym systemem potrafi doprowadzić nawet do zatrzymania pojazdu przy dużym natężeniu ruchu drogowego.

We wnętrzu również można znaleźć unikatowe, jak na segment kompaktowy, wyposażenie: osobisty opiekun kierowcy, czyli system Opel OnStar, to anioł stróż czuwający nad bezpieczeństwem osób podróżujących pojazdem. W ofercie pojawią się także dwa nowe systemy multimedialne IntelliLink. Najnowsza generacja tego systemu jest kompatybilna z Apple CarPlay i Android Auto. Nowe ergonomiczne fotele klasy premium z certyfikatem AGR (Akcji na rzecz zdrowych pleców) zapewniają dodatkowy komfort dzięki regulacji podparcia bocznego oraz funkcjom masażu, wentylacji i pamięci ustawień. Pasażerowie podróżujący z tyłu również mogą liczyć na wyższy komfort dzięki opcjonalnemu ogrzewaniu skrajnych siedzeń.

Na Astrę Sports Tourer tradycyjnie przypada około 30 procent sprzedaży modelu Astra w Europie. Głównymi klientami są użytkownicy samochodów służbowych, a także rodziny, którym zależy na połączeniu dużej pojemności bagażnika z wysokim komfortem jazdy. Największymi rynkami dla tego uniwersalnego kombi, na który zamówienia można składać od jesieni ubiegłego roku, są Niemcy, Wielka Brytania i Włochy.